منتديات رحيل القمر
اهلا بك زائرنا الكريم يشرفنا انضمامك الينا في منتدى رحيل القمر ..لتترك معنا بصمتك ..فلا ترحل دون

ان نرى بريق اسمك معنا ..يحلق في سماء منتدانا المتواضع ..وشكرا لك









أهلا وسهلا بك إلى منتديات رحيل القمر.
أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـــات، بالضغط هنا.كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.




آخر المواضيع
الموضوع
تاريخ ارسال المشاركة
بواسطة
شارك اصدقائك شارك اصدقائك شقق مميزة للبيع في دبي
شارك اصدقائك شارك اصدقائك دليلك الشامل للسياح العرب المسافرون لأهم مدن السياحة في كل من الشمال التركي واسطنبول
شارك اصدقائك شارك اصدقائك شركة البيوت نقل اثاث بالرياض
شارك اصدقائك شارك اصدقائك دليلك الشامل للسياح العرب في تركيا
شارك اصدقائك شارك اصدقائك تمويل شخصي اضافي بدون تحويل راتب
شارك اصدقائك شارك اصدقائك عقارات للبيع في الامارات
شارك اصدقائك شارك اصدقائك تملك في مشروع (فلل البحر) مدينة الشارقة
شارك اصدقائك شارك اصدقائك نقل عفش
شارك اصدقائك شارك اصدقائك ضفاف الخليج للخدمات
شارك اصدقائك شارك اصدقائك زيت الحشيش الافغاني الاصلي
أمس في 19:30
الثلاثاء 22 مايو 2018, 01:25
السبت 19 مايو 2018, 19:39
السبت 19 مايو 2018, 19:04
الخميس 17 مايو 2018, 18:28
الأربعاء 16 مايو 2018, 17:51
الجمعة 11 مايو 2018, 23:33
الجمعة 11 مايو 2018, 23:31
الجمعة 11 مايو 2018, 22:54
الجمعة 11 مايو 2018, 21:39
سمير رامي
المصممة ملاك
سمير رامي
سمير رامي
المصممة ملاك
سمير رامي
سمير رامي
سمير رامي
سمير رامي
سمير رامي

منتديات رحيل القمر :: الاقسام الإدارية :: الموضوعات المكررة و المخالفة

شاطر

الجمعة 21 نوفمبر 2014, 18:41
المشاركة رقم:
ra7il ahmad
المدير العام

avatar

إحصائيةالعضو

ذكر
عدد المساهمات : 7672
تاريخ التسجيل : 27/05/2011
نقاط : 11389
السٌّمعَة : 6
العمر : 26
مُساهمةموضوع: الطباعة من الألف إلى الياء


الطباعة من الألف إلى الياء


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الأخوه والاخوات الكرام  اود ان انبهه ان الموضوع بالكامل منقول من انسان مبدع

هذة المقدمة والموضوع بااكلمة من انتاجة ولااانسى حقوق الكاتب فجزة الله خير
ان حبيت انقل الموضوع لما فية من اهمية وفائدة 
______________

بداية احب اعرفكم ان الدافع الرئيسى ورا الموضوع ده هو حبى الشديد لهذه المهنه والتى اكرمنى الله بها ووصلت لمرحله متقدمة فيها واصبح لشركتى اسم فيها بفضل الله ورعايته
مبدئيا انا عندى شركه دعايه واعلان بدأتها من الصفر يعنى كنت بعمل كل حاجه بإيدى من اول تنظيف المكتب وعمل الشاى للعملاء مرورا بجلب الشغل والمرور على العملاء فى اماكنهم (التسويق) وختاما بتصميم الشغل وتنفيذه
والحمد لله وصلت لمرحله جيده جدا كما سبق وان نوهت
عاده الناس بتشتغل يا اما فى الطباعه (المطبوعات بانواعها وهو ما يسمى بالاوفست او السيلك سكرين وما يتعلق عموما بالوق والاحبار)
او بيشتغلوا فى الاعلانات اللى هيا اليفط بأنواعها
وانا الحمد لله بشتغل فى الإثنين
وان شاء الله هانبدأ بالطباعه
واولها التصميم
انواع المطبوعات
ثم مقاسات الورق وانواعه
انواع ماكينات الطباعه
فصل الالوان
تصوير الزنكات
الطباعه
خدمات ما بعد الطباعه مثل السلوفان واليوفى والتكسير والبصمه والكوفراج ..... الخ
القص
ونهايه بتسليم الشغل للعميل
أما الشق الثانى المتعلق باليفط فإن شاء الله هايشمل
التصميم
الخامات
الطباعه
التنفيذ
ويعلم الله كم هى صادقه رغبتى فى خدمتكم ومساعدة كل من يحب هذه المهنه للوصول لما يتمناه
فهذه المهنه اعطتنى الكثير ومن واجبى ان اعلمها للناس فخيركم من تعلم العلم وعلمه
والقاكم ان شاء الله فى الرد القادم لنبدأ المشوار مع شرح كامل لبدايات التصميم ومقاساته وأنواع المطبوعات وجميع فنيات التصميم وما يتعلق به مع نماذج حقيقيه لشغل تم تنفيذه
اخوكم أبو احمد



توقيع : ra7il ahmad




[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]
[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]




الجمعة 21 نوفمبر 2014, 18:43
المشاركة رقم:
ra7il ahmad
المدير العام

avatar

إحصائيةالعضو

ذكر
عدد المساهمات : 7672
تاريخ التسجيل : 27/05/2011
نقاط : 11389
السٌّمعَة : 6
العمر : 26
مُساهمةموضوع: رد: الطباعة من الألف إلى الياء


الطباعة من الألف إلى الياء


نبدأ بسم الله
نبذة تاريخية عن الطباعة وتطورها فى العالم وفى الوطن العربى
لم تتغير آلة الطباعة كثيرًا عما كانت عليه منذ عهد جوتنبرج وحتى القرن التاسع عشر. وفي حوالي عام 1800م قام أيرل أوف ستانهوب الإنجليزي بصنع أول مطبعة كل أجزائها من الحديد. وقام فريدريتش كوينج باختراع مطبعة ذات أسطوانة تُدار بالبخار في عام 1811م بألمانيا. وكانت الأسطوانة الدوارة تقوم بضغط الورق على الحروف المصفوفة على سطح الآلة المستوي. واستعملت صحيفة التايمز اللندنية مطبعة ذات أسطوانتين دوارتين تعمل بالبخار لأول مرة عام 1814م وتنتج 1,100 نسخة في الساعة.

وفي عام 1846م اخترع الأمريكي ريتشارد هو المطبعة الدوارة. فكانت حروف الطباعة تثبَّت في أسطوانة دوارة بينما تقوم أسطوانة أخرى بإتمام الطبع. واستطاعت النماذج الأولى من مطابع هو إنتاج 8,000 صفحة في الساعة. ثم أنتجت نماذج لاحقة من هذه المطابع 20,000 نسخة في الساعة. وتمكن الأمريكي وليم بولوك في عام 1865م من الطباعة على أطوال ورقية متصلة مخترعًا بذلك المطبعة الدوارة فائقة السرعة، التي تعمل بنظام الإمداد الورقي المتصل.

استمر الطبّاعون يمارسون التصفيف اليدوي للحروف كما فعل جوتنبرج منذ ما يزيد على أربعة قرون حتى أواخر القرن التاسع عشر الميلادي، كما تمكن أوتمار مرجنتيلر، وهو ألماني استوطن الولايات المتحدة، من تسجيل براءة اختراع مطبعة اللينوتيب. تميزت تلك الآلة بسبك سطر كامل من الحروف المصفوفة، في قطعة واحدة من المعدن، مما أضفى تحسنًا كبيرًا على عملية جمع حروف الطباعة، تمكن الأمريكي تولبيرت لانستون في عام 1887م من اختراع مطبعة المونوتيب التي تسبك وتُصف الحروف في قطع منفصلة.

تطورات تجهيز ألواح الطباعة. في عام 1826م قام عالم الطبيعة الفرنسي جوزيف نيسفور نيبس بعمل أول صورة فوتوغرافية في العالم. وأتاح هذا الإنجاز وما تبعه من تطور في التصوير الضوئي، تحقيق الكثير في مجالات الحفر الضوئي بوسائل التصوير الضوئي، كاستعمال المرشّحات الشبكية لتكسير الظلال إلى مساحات نقطية، والتصوير الليثوغرافي والأساليب الحديثة في طباعـة الأسطـح المستويـة الأوفْست.

وفي عام 1852م سجل الإنجليزي و. هـ. فوكس تولبوت، براءة اختراع الحفر الضوئي. كما قام الأمريكيان ماكس ولويس ليفي بتحسين المرشِّح الشبكي للظلال في الثمانينيات من القرن التاسع عشر. كما اخترع الفرنسي ألفونس لويس بواتيفن التصوير الليثوغرافي عام 1855م، وفي آخر الثمانينيات من القرن التاسع عشر ظهرت مطابع الأوفست في أوروبا. واستُعملت هذه النماذج المبكرة من المطابع، لطباعة رقائق من معدن الصفيح اللازمة لصناعة العلب والصناديق.

وفي حوالي عام 1905م اكتشف صانع ورق وطبّاع أمريكي يُدعى آيرا روبل، بمحض الصدفة، الطباعة بطريقة الأوفست. ففي أثناء عمله، نقل عن غير قصد الأشكال المحبرة من سطح لوح الطباعة المستوية إلى الغطاء المطاطي لأسطوانة الضغط الطباعي بدلاً من نقلها على الورق. وعندما تحرك الورق تحت الأسطوانة طُبع الشكل العالق بالغشاء المطاطي على الورق. ولاحظ روبل الوضوح غير العادي للشكل المنقول على الورق. وأعقب ذلك تحسينات على طباعة الأوفست ومالبث هذا النمط الطباعي أن عم وانتشر.

ومنذ الثلاثينيات من القرن العشرين أجري من التحسينات على الطباعة ما لم يتم في كل السنين التي أعقبت جوتنبرج. ولحق بصناعة الطباعة الكثير من التغيير والتطوير كالجمع التصويري والصف بوساطة الحاسوب والمسح الإلكتروني للألوان.

الطباعة في العالم العربي والإسلامي. عرف العرب الطباعة بالقوالب الخشبية التي انتقلت إليهم عن طريق الصينيين، وذلك بعد ظهور الإسلام بثلاثة قرون تقريبًا. وكان العرب قد أقبلوا على نسخ الكتب بالخط العربي الذي تفننوا فيه حتى غدا تصميما جماليا لا غناء عنه. ولما ظهرت الطباعة في أوروبا لم يتحمس لها بعض العرب حرصًا على دوام الكتابة بالخطوط العربية التي ألفتها العين، ولخشيتهم أن تمحو الآلات هذا الخط، فضلاً عن رفض بعض المسلمين طباعة القرآن الكريم في الآلات الجديدة.

لم تكن هناك طباعة في العالم العربي غير الطباعة بالقوالب الخشبية التي ظهرت واستخدمت في الفترة من عام 288هـ إلى 751هـ، 900م إلى 1350م. وتحتفظ المكتبة الوطنية في فيينا وبعض المكتبات في أوروبا ببعض ما طبع بهذه الطريقة في مصر وانتقلت هذه القوالب الخشبية التي كانت الطباعة تتم بها في مصر إلى أوروبا، حيث دام العمل بها نحو أكثر من قرن حتى ظهرت مطبعة جوتنبرج.

ظهرت أول حروف طباعة عربية على يد مارتن روث عام 892هـ، 1486م الذي طبع ترجمة لكتاب برنارد برايدنباخ عن رحلته إلى الأماكن المقدسة، وكانت المحاولة الثانية في أسبانيا عام 911هـ، 1505م بصدور كتاب وسائل تعلم قراءة اللغة العربية ومعرفتها، وفي عــام 922هـ، 1516م نشر كتاب المزامير بخمس لغات هي العربية والكلدانية واللاتينية واليونانية والعبرانية في جنوه بإيطاليا. والمحاولة الثالثة كانت طبع الإنجيل عام 1000هـ، 1591م. وفي لبنان طبعت المزامير بالعربية عام 1019هـ، 1610م، وأول مطبعة أنشئت بها عام 1165هـ، 1751م ولم تستمر. وظهرت أول مطبعة في تركيا عام 1140هـ، 1727م شريطة ألا يُطبع عليها القرآن الكريم، وأول كتاب طُبع فيها هو ترجمة قاموس وانقولي عام 1141هـ، 1728م. وكانت حلب أول مدينة سورية تدخلها الطباعة، ثم انتقلت مطبعتها إلى دمشق.

وعرفت مصر المطابع مع قدوم الحملة الفرنسية عام 1213هـ، 1798م لكنها توقفت بعد رحيل الحملة عام 1216هـ، 1801م، وأسس محمد علي أول مطبعة، لازالت باقية حتى الآن، وهي مطبعة بولاق عام 1235هـ، 1819م وكان أول ماطبعته قاموس عربي إيطالي واستمرت تطبع كل المطبوعات بما فيها الوقائع المصرية. وعُرفت أول مطبعة حجرية بالعراق عام 1246هـ، 1830م ولم تستمر طويلا، ثم ترسخت الطباعة واستقرت بها عام 1856م. وعُرفت الطباعة بفلسطين عام 1246هـ، 1830م وفي اليمن عام 1294هـ، 1877م وفي الحجاز 1299هـ، 1882م، وفي السودان في بداية العقد الثامن من القرن التاسع عشر الميلادي وبالأردن عام 1341هـ، 1922م وبالكويت عام 1366هـ، 1947، وكانت معظمها من أجل طباعة الكتب والصحف.

واليوم تستخدم المطابع العربية أحدث أجهزة الطباعة في العالم في الجمع والطبع والإخراج والمونتاج والقص والتجليد والتطبيق وغيرها واستوعبت عددا كبيرًا من العمال الفنيين وأصبح لها دور بارز في تطوير الأعمال التجارية والسياحية والثقافية.



توقيع : ra7il ahmad




[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]
[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]




الجمعة 21 نوفمبر 2014, 18:43
المشاركة رقم:
ra7il ahmad
المدير العام

avatar

إحصائيةالعضو

ذكر
عدد المساهمات : 7672
تاريخ التسجيل : 27/05/2011
نقاط : 11389
السٌّمعَة : 6
العمر : 26
مُساهمةموضوع: رد: الطباعة من الألف إلى الياء


الطباعة من الألف إلى الياء


الان مع انواع الورق
يوجد انواع عديده لا حصر لها من الورق
هاحاول انى اتذكر معظمهم ان شاء الله
وبعد ذلك ان شاء الله ندخل فى مقاسات الورق ثم مرحله التصميم
اولا وكما هو معروف ان الورق بنشتريه من تاجر الورق (:
واشهر مناطق بيع الورق
العتبه
باب الشعريه
عين شمس
جسر السويس (الف مسكن - العرب - الجراج) يعنى عين شمس من الناحيتين ناحية ش عين شمس وناحية جسر السويس وطبعا الاماكن سالفه الذكر مليانه مطابع وبتوع سلوفان ويوفى وتكسير .... الخ
انواع الورق
طبع : ويبدأ من 55 جم وده بنستخدمه فى الفواتير والروشيتات والليتر هيد والاظرف ....الخ ( وهو نفس الورق بتاع البرنتر او ورق التصوير)
كوشيه : يبدأ من 90 جم وده بنستخدمه فى الكروت والبروشورات والفلايرز والمجلات والاعلانات .... الخ ويتميز عن الطبع بأنه املس ومصقول
الاستيكر : وهو عده انواع ( الورق - البلاستيك - الشفاف) وده بنستخدمه فى الملصقات الاعلانيه للمنتجات زى الليبل اللى بيتلصق على علب المربى والزيتون وعلب الادويه... الخ ومنها ما يلصق على الكراتين لبيان محتوياتها
الكرتون : واوزانه مختلفه ويستخدم فى صناعه الكراتين مثل شيبسى و قلبظ ولايز ... الخ ويتخدم ايضا فى عمل علب العرض مثل شيتوس ويصنع له سكينه ويكسر على الشكل المراد وورق النتيجه
الدوبلكس : ورق ناعم من جهة وخشن من الجهة الاخرى ( مثل ورق اللوحات اللى بنشتريه من المكتبة) وده بنعمل منه اظرف معامل التحاليل ( ويمكن عملها ايضا بورق كوشيه حسب رغبة العميل وحسب التكلفه المراده) ويصنع منه لايبل الملابس ايضا (ويمكن عملها بالكوشيه ايضا او البريستول كوشيه)
البريستول كوشيه : له استخدامات عديده مثل علب الادويه ويحل محل الكوشيه فى اوقات كثيره ونغلف به الدفاتر ايضا ( وهو افرغ الورق الملون الذى نشتريه من المكتبه لعمل اللوحات)
المكربن : وهو الورق الذى نصنع منه الدفاتر والفواتير التى تحتاج الى اصل وصوره او اكثر ويوجد منه الوان كثيرة وهو ذاتى الكربون (لا نضع بين الاصل والصوره كربون)
ورق فبريانو وعجينة واسماء اخرى عديده : وهو ورق منقوش مضلع او غير مستوى السطح وبنستخدمه فى الكروت الشخصيه ودعوات الافراح وبعض اواع الليتر هيد للشركات المحترمة


توقيع : ra7il ahmad




[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]
[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]




الجمعة 21 نوفمبر 2014, 18:44
المشاركة رقم:
ra7il ahmad
المدير العام

avatar

إحصائيةالعضو

ذكر
عدد المساهمات : 7672
تاريخ التسجيل : 27/05/2011
نقاط : 11389
السٌّمعَة : 6
العمر : 26
مُساهمةموضوع: رد: الطباعة من الألف إلى الياء


الطباعة من الألف إلى الياء


مقاسات الورق الشائعة
معروف ان مقاس فرخ الورق الاستاندرد هو 70سم * 100 سم
وله عده قصات شهيره
منها:
نصف الفرخ : 70*50 سم
ربع الفرخ : 50*35 سم
تمن الفرخ : 35*25 سم
تسعات : 33*23 سم
حداشارات : 30*20 سم
خمسة وعشرينات : 20*14 سم وهو اصغر مقاس يمكن ادخاله لمكنة الطباعه
ِA4 : 29.7 *21 سم
ويوجد ايضا عده مقاسات اخرى لا يتسع الوقت لذكرها
وهذه صوره توضيحيه للمقاسات

[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]

(ISO) مقاييس المواد الورقية حسب منظمة

مقاسات الأوراق القياسية حسب منظمة (ISO) تحتوي على ثلاث مجموعات . كل مجموعة تحدد مقاساتها بحروف وأرقام مختلفة لتحدد المقاييس الدقيقة . حسب الموضح أدناه

المجموعة (A) : للاستخدامات المطبعية العامة .



المجموعة


مليمتر


بوصة

A0


841 x 1189


33-1/8 x 46-1/4

A1


594 x 841


23-3/8 x 33-1/8

A2


420 x 594


16-1/2 x 23-3/8

A3


297 x 420


11-3/4 x 16-1/2

A4


210 x 297


8-1/4 x 11-3/4

A5


148 x 210


5-7/8 x 8-1/4

A6


105 x 148


4-1/8 x 5-7/8

A7


74 x 105


2-7/8 x 4-1/8

A8


52 x 74


2 x 2-7/8

A9


37 x 52


1-1/2 x 2

A10


26 x 37


1 x 1-1/2




المجموعة (B) للملصقات والرسوم البيانية

المجموعة


مليمتر


بوصة

B0


1000 x 1414


39-1/8 x 55-1/8

B1


707 x 1000


27-7/8 x 39-1/8

B2


500 x 707


19-5/8 x 27-7/8

B3


353 x 500


13-7/8 x 19-5/8

B4


250 x 353


9-7/8 x 13-7/8

B5


176 x 250


7 x 9-7/8

B6


125 x 176


5 x 7

B7


88 x 125


3-1/2 x 5

B8


62 x 88


2-1/2 x 3-1/2

B9


44 x 62


1-3/4 x 2-1/2

B10


31 x 44


1-1/4 x 1-3/4




المجموعة (C) للمظاريف والقرطاسية .

المجموعة


مليمتر


بوصة

C0


917 x 1297


36 x 51

C1


648 x 917


25-1/2 x 36

C2


458 x 648


18 x 25-1/2

C3


324 x 458


12-3/4 x 18

C4


229 x 324


9 x 12-3/4

C5


162 x 229


6-3/8 x 9

C6


114 x 162


4-1/2 x 6-3/8

C7


81 x 114


3-1/4 x 4-1/2

C8


57 x 81


2-1/4 x 3-1/4

C9


40 x 57


1-5/8 x 2-1/4

C10


28 x 40


1-1/8 x 1-5/8



مجموعة (C) تتوافق مع الجموعة (A) . مثال ذلك : أوراق مقاس A4 تتطابق مع مقاس مظاريف (C4) .



توقيع : ra7il ahmad




[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]
[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]




الجمعة 21 نوفمبر 2014, 18:45
المشاركة رقم:
ra7il ahmad
المدير العام

avatar

إحصائيةالعضو

ذكر
عدد المساهمات : 7672
تاريخ التسجيل : 27/05/2011
نقاط : 11389
السٌّمعَة : 6
العمر : 26
مُساهمةموضوع: رد: الطباعة من الألف إلى الياء


الطباعة من الألف إلى الياء


التصميم
اولا برامج التصميم
الفوتو شوب : وده المايسترو بتاع برامج التصميم ومنه يخرج العمل غالبا الى المطبعه ( ويمكن ايضا خروجه من اى برنامج اخر )
مشكله الفوتوشوب انه برنامج بيتعامل مع البيكسل يعنى بمعنى اخر مع الصور فبنلاقى دايما مشكله فى التيكست او الكتابات اللى فى التصميم ونجد ان اخراج الفوتوشوب لها يكون غير سليم تماما والتيكست دايما يكون غير حاد او شارب ( او بمعنى اخر بيب***ل )
وبالتالى احنا محتاجين برنامج اخر رسومى وذلك للرسوم زى اللوجوهات والنصوص اللى هيا الكتابات
وافضل هذه البرامج هى :
كوريل درو
اليستراتور
فرى هاند
وانا عن نفسى بشتغل بأول اتنين بجانب الفوتوشوب
خلاصة الكلام :
بنعمل التصميم علىالفوتوشوب
بنكتب على الكوريل او الاليستراتور
بنصدر الكتابات وارسوم الى الفوتوشوب
بنضيفها الى التصميم
يكون العمل جاهز لفصل الالوان
ثانيا التصميم :
التصميمات نوعين
اما اربعه لون
او لون واحد او اتنين او تلاته
بالنسبه للاربعه لون فدى بيكون التصميم على الفوتوشوب بريزيليوشن 300 فى الانش وليس فى السم والوان cmyk
وهذا العمل لازم يتفصل الوان يعنى يتعمله افلام
اما التصميم اللون الواحد مثلا اللى مفيهوش صور غالبا زى الاعلان اللى بيتوزع عند الجامع مثلا فده بنعمله على الكوريل درو وبنعمله كلكه مقلوبه بدل الفيلم ( وطبعا لو فيلم هايكون احسن وانضف ) بس الكلك بيوفر وقت وتكلفه




توقيع : ra7il ahmad




[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]
[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]




الجمعة 21 نوفمبر 2014, 18:53
المشاركة رقم:
ra7il ahmad
المدير العام

avatar

إحصائيةالعضو

ذكر
عدد المساهمات : 7672
تاريخ التسجيل : 27/05/2011
نقاط : 11389
السٌّمعَة : 6
العمر : 26
مُساهمةموضوع: رد: الطباعة من الألف إلى الياء


الطباعة من الألف إلى الياء


ورق الصحف مش من اللى انا ذكرتهم
الورق ده اسمه التجارى للورق ده اسمه ورق جرايد وهو من ارخص انواع الورق
ويتم طباعة الجرائد على ماكينه رول وهى ماكينات تكون بالشكل التالى ولابد ان تراعى فى تصميمك مقاس العرض ولكن الطول من الممكن ان تصمم كما تريد وهذا النوع من الماكينات غير منتشر فى عالم الطباعه او له طابع خاص فى هذا المجال او شغل معين واكثر انتشار له هوشغل طباعة الجرائد لانه اوفر واسرع

[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]

[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]

[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]

[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]


كنا واقفين عند التصميم
وعرفنا ان التصميم الاربعة لون بيتصمم على الفوتوشوب ونصدرله التيكست من الكوريل او اى برنامج رسومى وبيكون الريزيليوشن بتاع العمل 300 بييكسل فى الإنش والالوان cmyk
دلوقت احنا عايزين نطبع الف كارت تعمل ايه؟
اولا مقاس الكارت هايكون 8.5*5 سم او اكبر قليلا اواصغر قليلا حسب رغبة العميل
عملنا التصميم وكله تمام نبتدى نشوف مقاس الورق المناسب للكارت
طبعا احنا هانكرر الكارت كذا مره فى الورقه لان ماينفعش ندخل ورقه لماكينه الطباعة بمقاس صغير زى ده فهنختار اصغر مقاس للورق اللى هوه 14*20 سم
المقاس ده هانكرر فيه الكارت اربع مرات بالشكل ده

[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]

ونراعى اننا نسيب 1 سم فارغ من الجهة العليا او السفلى (اسمه بنسه)
عارفين ان الفرخ مقاسة 70*100 سم يعنى يطلع معانا 25 قطعه من مقاس 14*20 سم والمقاس ده احنا حاطين فيه اربع كروت يبقى محتاجين كام فرخ؟
نحسبها ببساطه الفرخ الواحد يطلع 4*25=100 كارت
واحنا محتاجين 1000 كارت يبقى 100/1000=10 افرخ
هانجيب احنا 12 فرخ لان بيبقى فى هدر ونقصهم 14*20 سم برده عند بتاع الورق
وبكده نكون خلصنا التصميم وجبنا الورق باقى الافلام والزنكات والطباعة والسلوفان والقص وده هايكون المشاركة الجاية ان شاء الله


توقيع : ra7il ahmad




[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]
[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]




الجمعة 21 نوفمبر 2014, 18:56
المشاركة رقم:
ra7il ahmad
المدير العام

avatar

إحصائيةالعضو

ذكر
عدد المساهمات : 7672
تاريخ التسجيل : 27/05/2011
نقاط : 11389
السٌّمعَة : 6
العمر : 26
مُساهمةموضوع: رد: الطباعة من الألف إلى الياء


الطباعة من الألف إلى الياء


بعد ما عملنا التصميم اللى فيه الاربع كروت ناخد التصميم على فلاشة او سى دى ونروح مكتب فصل الالوان
فى المكتب بياخد منك التصميم ويفصل الوانه ويخرجلك اربع افلام كل لون فى فيلم والافلام دى بتبقى عامله زى نيجاتيف افلام الكاميرا القديمة كده

[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]

الصورة الاولى دى للتصميم كامل فيه الاربع الوان
اللى انت بتاخدهم الاربعة التانيين وهم بالترتيب ازرق واحمر واصفر واسود
بتاخد الافلام والورق وتروح المطبعة
فى المطبعة بيعمل الزنكات الاول
والزنكات بتتعمل بالطريقة الاتيه
بيلزق كل فيلم على زنكة ويدخل الزنكة لماكينة تصوير الزنكات ويظبط الماكينه ويقفل الغطاء
بعد مده معينة بتطلع صوت معناه ان التصوير انتهى
بياخد الزنكة يحمضها فى محلول معين وبعد كده يغسلها بالمياه ويعلقها عشان تنشف او ينشفها بالسشوار
وبكده تكون الزنكة جاهزة للطباعة وينتهى دور الافلام
والمشاركة الجايه ان شاء الله نتكلم فى الطباعة



توقيع : ra7il ahmad




[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]
[وحدهم المديرون لديهم صلاحيات معاينة هذه الصورة]




الــرد الســـريـع
..





تعليمات المشاركة
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة


جميع آلمشآركآت آلمكتوبه تعبّر عن وجهة نظر صآحبهآ , ولا تعبّر بأي شكل من آلأشكآل عن وجهة نظر إدآرة آلمنتدى